Rotile remorcilor

Rotile remorcilor
Rotile remorcilor

Sunt disponibile foarte multe modele de roti, multe dintre ele fiind special concepute pentru remorci. Au o capacitate maxima portanta determinata de producatorul lor.
In cazul in care unitatea roata/anvelopa are declarata capacitatea maxima portanta, se va lua in calcul valoarea cea mai mica dintre cele doua. Se va face referinta intotdeauna la furnizor daca exista dubii.
Termeni tehnici:
A. Janta: Are rolul de a conferi suport pentru anvelopa.
B. Discul rotii: Discul rotii conecteaza janta cu butucul.
C. Roata: Este ansamblul continand janta si anvelopa.
D. Latimea jentii: Dimensiunea interioara intre flanse, este exprimata in mod normal in inchi (toli).
E. Diametrul jantei: Diametrul rotii masurat imediat in interiorul jantei, unde muchia anvelopei se aseaza, este in mod uzual exprimat in inchi (toli).
F. Offset: Distanta dintre suprafata de asezare a rotii pe butuc si centrul vertical al unitatii janta/anvelopa. Acesta poate fi offset pozitiv, unde axul vertical al rotii este in spatele suprafetei de asezare cand roata este montata pe butuc. Offset negativ este opusul si cateodata mai este numit inset.
G. Disc centrat: Exista roti cu disc centrat care nu au offset nici pozitiv nici negativ. Axul vertical al rotii este in exact acelasi plan cu suprafata de asezare.
H: Gaura centrala: Este gaura din centrul discului rotii, cu rol de a acomoda unitatea rulmentului si capacul pentru praf. Dimensiunea este exprimata in milimetri.
I. Gaurile pentru prindere: Sunt gaurile prin care cu ajutorul prezoanelor roata este fixata de butuc. In mod normal, 4 sau 5 la numar, dimensiunea fiind determinata de diametrul prezonului. Modul uzual in care se exprima configurarea este de ex:
4 X M12 = 4 buc prezoane de 12mm
5 X M14 = 5 buc prezoane de 14mm
Forma gaurilor pentru fixare este importanta si trebuie sa corespunda cu forma capului prezoanelor. Aceasta este fie conica (pereti drepti in interiorul asezarii), fie sferica (pereti curbati in interiorul asezarii), dar exista unele modele cu gauri cilindrice.
J. Diametrul de pas: este diametrul cercului in jurul caruia prezoanele sunt asezate. Dimensiunea este data in sistem metric sau imperial ex. 100mm, 112mm, 5.5”, 4”. Masurarea diametrului de pas in cazul in care sunt 4 prezoane este pur si simplu distanta intre centrele a 2 gauri opuse. Un sistem de prindere cu 5 gauri este calculat luand masura de la centrul gaurii centrale pana la centrul uneia din gaurile de fixare (raza) si se inmulteste cu 2.
K. Modelul de prindere: Modul corect de exprimare a modelului de prindere este o combinatie intre punctele I. si J.
Ex. 4 X M12 / 100mm
      4 X 1/2” / 5.5” (sau 139,7mm)
      5 X M12 / 112
L. Roata dubla: Foarte rar intalnita in prezent. Remorcile mai vechi s-ar putea sa fie echipate cu roti duble in special cele care folosesc anvelope 600X9. Este vital de important ca suruburile care fixeaza cele 2 sectiuni impreuna sa nu fie desfacute atata timp cat anvelopa este inca umflata.

Anvelopele remorcilor:

Trebuie sa aiba cel putin 1,6 mm adancimea profilului pe cel putin 75% din latimea lor in partea centrala, desi o anvelopa cu profil cu adancime mai mica de 3 mm asigura o aderenta scazuta in conditii de carosabil umed. Anvelopele nu trebuie sa prezinte taieturi adanci si umflaturi (boalfe, risc de rupere), este ilegala folosirea anvelopelor diagonale si radiale pe aceeasi punte. (Asigurati-va ca anvelopele pe care le utilizati sunt din clasificarea corecta)
Anvelopele resapate – trebuie sa fie indicate pe peretele lateral impreuna cu “BSAU 144” in locul marcajului ECE.
Raportul anvelopei – este raportul dintre inaltimea peretelui lateral si latimea benzii de rulare exprimata in procente. De exemplu, un raport de 70  indică faptul că înălţimea anvelopei este 70% din lăţimea acesteia.
Latimea nominala a sectiunii – la anvelopele radiale este exprimata in milimetri, iar la anvelopele cu diagonale sunt folositi inchii (tolii).

Dimensiune anvelopa

Capacitate portanta Kg

Presiune maxima Bari

4.50-10C

375 kg

4,3

5.50-10C

400 kg

2,5

195/50 B 10

750 kg

6,0

195/55 R 10C

750 kg

6,25

155/70 R12C

900 kg

6,25

145/80 R 13

425 kg

3,0

155/70 R 13

387 kg

2,7

155/80 R 13

500 kg

2,7

155R13C

600 kg

3,5

165/70 R 13

500 kg

2,7

165/80 R 13

500 kg

2,7

165R13C

670 kg

4,5

175/70 R 13

550 kg

2,7

185/70 R 13

650 kg

2,9

195/50 R 13C

900 kg

6,25

185 R 14C

900 kg

4,5

195 R 14C

950 kg

4,5

RELATED ARTICLES

Masa remorcabila a masinii!
Masa remorcabila a masinii!
Tahograful!
Tahograful!
Utilizarea remorcilor
Utilizarea remorcilor

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Please note, comments must be approved before they are published